torsdag den 6. november 2014

Tanker

På MARAPYTTA SYSKOLE kan du lære at sy i en hyggelig kælder på Vesterbro i København. Syskolen har eksisteret i 4 år og er drevet af mig, Line Galst Jørgensen - det er mig der bestemmer og laver det hele!



Jeg er 41 år, bor på Vesterbro med min mand Sebastian og vores datter Lilly, på 8 år. Jeg lever af at lave SYSKOLE - det er mit arbejde. Jeg knokler hver eneste dag med at gøre det til verdens bedste syskole og jeg ELSKER det!

Min mand har et lille møbelfirma. Han er altså også selvstændig og det kan til tider godt blive lige lovlig spændende - men vi lavet det som vi hver især elsker og det er det vigtigste for os!



Jeg er uddannet noget der hedder modelsyer fra Teknisk Skole i Ishøj i 2002. Det er ikke helt det samme som en skrædder. Jeg er mere uddannet til at lave tøj som kan produceres på en fabrik og sælges i bunkevis bagefter.

Jeg arbejdede i modebranchen i ca. 10 år inden jeg startede Syskolen. Jeg har altid arbejdet freelance. Jeg fik mit CVR nummer i 2003 og det vil rent faktisk sige at jeg allerede har haft 10 års jubilæum - bare uden at opdage det. Jeg har lavet moms og årsregnskab hvert eneste år siden og jeg HADER det.



Jeg har arbejdet alle mulige fantastiske steder. Jeg har lavet masser af virkelig virkelig flot tøj og jeg har også smagt lidt på kostumer til teatre, film og reklamer. Brudekjoler, ja dem har jeg også svedt virkelig meget over - det er nok det hårdeste at sy, hvis du spørger mig.



Jeg er LYKKELIG for at jeg i dag arbejder på en Syskole hvor jeg kan lære alle jer det fantastiske håndværk det er at sy! Men jeg var aldrig blevet så god til at sy, hvis jeg ikke først havde knoklet livet halvt ud af mig selv i modebranchen - den virkelige verden! At undervise giver bare bedre mening.


Jeg undrer og glæder mig tit over at det overhovedet kan lade sig gøre at lave Syskole. Kniber mig selv i armen. Det hele opstod rimelig meget ved en tilfældighed. Jeg havde ingen planer og ingen anelse om at det ville blive en succes.



Jeg er dødsens angst for at det lige pludselig en dag bliver død umoderne at sy. Bange for at blive så kedelig og uinteressant, at det hele smuldrer - det har jeg nemlig slet ikke lagt en plan for - det er slet ikke min stil:)

Jeg forestiller mig mere noget i stil med at jeg stadig har Syskolen når jeg bliver 70. Jeg spankulerer rundt i en lille pæn ulddragt og bliver til tider inviteret til mine dejlige elevers sølvbryllup.



Faktisk drømmer jeg om en dag at flytte ud af min ydmyg kælder og lave et helt hus med Syskole på alle etagerne. Det skal være et hus med mange etager, store rum, kæmpe store vinduer og parketgulve.



Projektleder søges!



På Syskolen er det også mig som laver alt det kedelige. Rengøring, regnskaber og lister i alle mulige forskellige afskygninger. Der er dælme meget at holde styr på. Synes altid det hele er en stor rodebunke, selv om jeg bruger helt ufatteligt meget tid på at rydde op og tjekke lister.



Og hvad er det egentlig jeg vil frem til? 

Aner det ikke?



Det er meget sjældent at jeg deler ud af mine tanker. Er ret privat her bag skærmen og vender sjældent noget som jeg er i tvivl om, med andre end dem der står mig nært  - men for at vende tilbage til det der med den manglende plan. Ja, så har det nu kørt derud af i så mange år at jeg selvfølgelig er blevet meget klogere og har fået lagt en hel del planer.



Jeg er nået til et punkt, hvor jeg skal til lave endnu flere planer, rydde op og strukturere. Projektet er blevet STORT. Det er noget af det som jeg er virkelig virkelig dårlig til. Jeg er sådan lidt mere “jaja - det finder vi ud af” - typen.


Den går sgu bare ikke - hvis jeg skal fortsætte dette dejlige projekt! Jeg siger det bare højt.



Helt ærligt tror jeg også det kom sig af en af mine elever og hendes manglende betaling.

Hun sagde henslængt…..”Ej det må du undskylde - men du ved - det er jo bare dig - dig er der ikke så meget pis med”



………. den sved.



Jeg forstod den som….”Ej det må du undskylde - men du er jo så sød, du bliver aldrig sur når vi ikke betaler. Du har jo bare en syskole for hyggens skyld”


………..eller hvordan ville I ha forstået den???


Nu slår jeg det lige fast.
Jeg synes det er sjovt at have en Syskole, men det er ikke FOR sjov. Det er er for at tjene penge. 

Kigger en del på mig selv og min Syskole i øjeblikket. Tid til forandring!

18 kommentarer:

  1. Det er bare slet heller ikke i orden. Men nogengange så skal man være hende den lidt skrappe og sure og snakke lidt bestemt - hende bussemandstypen som ingen gider være. Og det er heller ikke sjovt. Hilsen en som ved hvordan det er - men aldrig skal leve af det!

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Kære Line.

    Jeg kan godt forstå at du sidder tilbage med den følelse. Vi kommer så ofte kejtet afsted fordi, at vi nogle gange er blinde overfor, hvad der virkelig betyder noget for andre. Eller jeg gør i hvert fald. Fordi det er din elevs hobby, så er hun nok ikke opmærksom på, at det er dit levebrød - og at hendes betaling er vigtig for, at du kan betale husleje og hvad man ellers bruger sine penge på.

    Tillykke med de +10 år. Du er den dygtigste syerske jeg kender, og spændte geografien ikke ben, så ville jeg have elsket at være på et af dine aftenhold i din hyggelige kælder, så jeg kunne lære flere tricks, sy mere og få god inspiration.

    / Maiken

    SvarSlet
  4. Kære Line,
    Hvor er det pudsigt at jeg netop læser dit indlæg i dag, for jeg har lige tænkt på dig......!
    Mens jeg sad og syede ( der tænker man virkelig mange tanker) så tænkte jeg, at hvis ikke jeg havde gang i alt mit, så ville jeg spørge dig om dit kursus ikke skulle udvides med et kjolekursus, og jeg så netop for mig: dit syhus...... åhhhh det ville være fantastisk. Undervisning er en gave! Men det er nok også fordi syning er en gave..... Derfor tror jeg heller aldrig det vil gå af mode. Kvinder har og vil altid ha denne trang til at skabe og kreere, og netop i disse tider hvor alt er i forringet kvalitet.
    Men branchen er hård og det er bare hårdt hårdt slid. Sysild som os er gjort at et særligt stof: vi er stædige og gir ikke op! Jeg synes du har banket den sejeste virksomhed op og skabt et sted som er moderne og nutidigt -ja som ikke findes magen til. Du gør et fantastisk stykke arbejde og gør alle de piger glade med din fantastiske smukke syning. Du skal blive ved -for ja, jeg regner altså med at komme på besøg ( og måske får lov til at gæste-lærer den når jeg blir 70!!!!
    Men ja -måske er det tid til at ryste posen -en ny samarbejdspartner.......? Jeg kan anbefale det :o)
    Ville ønske vi snart skulle mødes igen -det er sgu så hyggeligt!!!
    Knus Louise

    SvarSlet
  5. Hej Line,
    Tillykke med de mere end 10 år. Det er super sejt gået. Jeg beundrer dig fordi du tør gå efter drømmen på den måde som du gør. Det er meget inspirerende at være vidne til - og jeg er meget glad for at være en del af din syskole. Det lyder meget spændende med udvikling, og et syhus lyder helt fantastisk! Og hvis det kræver at du er mere bussemand - så fyrer du den bare af. Vi bliver alle nødt til at være bussemænd en gang i mellem.

    Kh
    Signe

    SvarSlet
  6. Åhh altså det er bare ikke i orden ikke at betale uanset hvordan man nu betragter den man skylder pengene! Jeg er srlv et glemmehovede og det kan smutte for mig! Men jeg har også rn rigtig dårlig smag i munden, når det så går op for mig!
    Jeg har selv været selvstændig og ved hvor irriterende det er når klienter/elever ikke betaler! Men det er skisme heller ikke sjovt at skulle bede om betalingen flere gange..... Heldigvis synes jeg men bliver mere cool på det punkt med tiden, altså som at forstå at jeg gar leveret en ydelse som jeg forventer betaling for! Ig det firlanger jeg uanset hvad, så må man blive lidt hård ind imellem.
    Men Line du er nok det skønneste sylærer jeg nogensinde hat mødt! Tålmodig, god til at forklare og lære fra dig, rolig og super dygtig til dit håndværk. Du laver simpelthen sådan nogle misundelsesværdige skønne ting.
    Jeg kom glad og gerne på din syskole hver uge, desværre er geografien lidt i vejen. Håber dog at jeg en dag kan komme på workshop igen!
    Kh Camilla

    SvarSlet
  7. Tak for inspiration og nogle dejlige sykurser i Århus. Jeg er snart på igen!!

    SvarSlet
  8. Spændende indlæg! Dejligt at høre om livet som selvstændigt. Det er meget inspirerende.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  9. Altsaa jeg ser saadan set hendes kommentar som en kompliment (jeg er selv saadan lidt emsig saa jeg ville oenske der var lidt mindre pis med mig nogle gange) MEN at hun saa groft udnytter det og ikke betaler for en ydelse hun faar er selvfoelgelig IKKE i orden...overhoved! Men som du selv konkluderer saa er det dit ansvar at laegge linien og tonen for din forretning og du maa finde din indre bussemand frem :-) Du er saa sej og en kaempe inspiration for en masse mennesker...inklusiv mig selv :-)

    SvarSlet
  10. for det første så ville jeg ønske jeg havde råd til at være elev hos dig :-)
    og jeg så i mine tanker Coco Chanel at du var den danske udgave når du skriver at du tusser rundt i uld dragt som gammel blandt dine elever ..
    og du skal da klart have din fortjente løn som er dit leve brød alt andet er utænkeligt ..

    SvarSlet
  11. Jeg betaler hellere end gerne til tiden for en plads på dit torsdagshold :-) Sjovt at læse lidt bagom. Jeg tror, de fleste glemmer, HVOR meget arbejde der ligger i at være selvstændig. Og hvor træls det er at be' folk om at huske at betale. Men det er vist bare en af de ting, der følger med.. Kh Maria

    SvarSlet
  12. Dejligt findeler tankerne bag. Uh, det Syhus kom jeg sandelig gerne i. Jeg synes det er så rigtigt at være mere skrap ang betalingen. Det er jo et arbejde og et firma du driver.

    Glæder mig til der atter meldes ud med Århus-kursus. Så står jeg klar for første gang:-)

    SvarSlet
  13. Line, du er allerede vanvittigt sej, smuk og karismatisk, når du går rundt i din syskole! Jeg håber for dig, at du må blive ved at kunne leve af det du brænder for, og som du er brand god til. Jeg tror ikke, lysten til at sy uddør, men det handler i høj grad om, at du bliver ved at inspirere med lækre modeller syet op i smukke stoffer. Du er en kæmpe inspirationskilde.

    SvarSlet
  14. Fantastisk indlæg, gode tanker og spændende hvad fremtiden bringer. Rigtig god weekend!

    SvarSlet
  15. Dejligt at læse lidt om DIG! Det er sådan en fantastisk syskole du har, og ville ønske jeg boede lige i nærheden.. Jeg har lovet mig selv, at hvis (når!) jeg bliver rask igen, så skal jeg afsted og lære lidt af dig. En enkelt dag eller en weekend. Det der nu er muligt til den tid.. Håber du bliver ved med at eksistere - og hvor er det en skøn drøm du har, med syhuset - jeg kan se det for mig!

    SvarSlet
  16. Kære Line- hun må da have gået hos dig længe- :-) for som ny elev ville jeg da ikke turde glemme betalingen- man kunne jo risikere du solgte pladsen til en anden :-)
    Nej jeg synes faktisk at både din syskole og din hjemmeside mv tydeligt viser at det er dit levebrød- så det er da en yderst ubetænksom forglemmelse. :-)

    SvarSlet
  17. Kære Line,
    har aldrig været på dine sykurser men følger din blog, særligt når sy-trangen bliver for store og jeg gerne vil identicer mig som en "sy'er", men jeg rent faktisk ikke har tiden.
    Hvis jeg kunne det som du kan (og penge ikke var en hindring vel og mærke) så ville jeg åbne sådan en forretning www.raystitch.co.uk/. Blot til inspiration.
    Mvh Stine

    SvarSlet
  18. Nøøøj hvor kunne vi to blive fantastiske foretningspartnere :0)

    Jeg elsker virksomhedsplaner, ideer, struktur, planlægning og regnskaber, og savner at kunne kombinere det
    med alt det kreative jeg brænder for.

    Og iøvrigt rigtig dejligt at læse et personligt indlæg der kommer helt tæt på, tak for ærligheden.

    Ha en fantastisk dag!
    Vh. Anette

    SvarSlet